Over Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Merijn Zuijdam - WaarBenJij.nu Over Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Merijn Zuijdam - WaarBenJij.nu

Over Zweden

Door: Boggle aka Merijn

Blijf op de hoogte en volg Merijn

18 April 2007 | Zweden, Uppsala

Nou op verzoek dan een los betoog over Zweden. De afgelopen jaren ben ik met enige regelmaat in Zweden geweest. Meestal gevlogen, maar ook 2 keer met de auto.

Tijs, een hele goede vriend van mij woont al een aantal jaren in Uppsala. Verder veel gecampeerd, vooral in het zuiden. Vorige zomer met mijn toenmalige vriendin 3000 km door zuid en midden Zweden getrokken. Van Malmo via Oskarsham, Stockholm, Gaevle, Uppsala, Oerebro en Goeteborg weer terug. Sommige stukken wel een paar keer gereden. Wees gerust, kilometers maken doe je er wel.

Ondanks dat deze reisjes vooral voor het genot waren (ik heb er ook niet langer dan 3 weken aaneengesloten gezeten) heb ik toch redelijk veel van het land gezien. Het natuurschoon, wat op andere sites voldoende valt te vinden, is inderdaad geweldig. Maar wat mij het meeste opviel was dat in veel dingen het land en de mensen wat "ouderwetser" overkwam. Niet dat gehaaste, onpersoonlijke, prestatiegerichte wat we nu in Nederland lijken te hebben. Nee, juist meer een jaren 80 sfeertje. Leuk verzonnen door iemand die toen 5 was, wat bedoel je er mee? Nou, dat de hele strak geregelde, goed geolied lijkende machientje wat Nederland was (of was het leek te zijn) onder Lubbers? Conservatief, zeker, maar ook vooruitdenkend in de zin van planologisch denken en sociale projecten. Intergratie zal vanzelf gaan, kunst wordt nog belangrijk gevonden en ga zo maar door.

Natuurlijk, mijn beeld is zo gekleurd als wat door mijn toeristenbril, en ook ik zie dat Uppsala veranderde in de 5 jaar dat ik er nu kom. Ook hier heeft de wereld haar sporen nagelaten.

Wordt aangevuld...

  • 18 April 2007 - 22:28

    Eefje:

    van Zuijdam! mooi verhaal over Zweden..ik bespeur hier een Zwedenliefhebber te hebben gevonden?

    Ik kijk uit naar uw volgende avontuur met foto's van een mooi natuurschoon.

    kussen

  • 18 April 2007 - 23:02

    Em:

    Why have you taken pictures of swedish road signs? :D

  • 19 April 2007 - 21:22

    Maarten:

    Hee trijntje, als je nog in stockholm bent voor 30 mei (dan vertrek ik weer), dan moet je even een mailtje sturen, kunnen we wat af spreken :)

    wbt de Zweden en hun cultuur... ik vind het erg moeilijk om er over te oordelen. Ze zijn inderdaad rustiger, en hun machine is misschien wat meer een degelijke olietanker, dan het zeilschipje op een stormige oceaan dat nederland, zeker enkele jaren geleden, lijkt te zijn.

    Nu je het hebt over cultuur... in stockholm schijnen ze veel ouds en moois platgegooid te hebben waar nu T-Centralen / Kulturhuset ligt (bron: TimeOut gidsje). Ook veel andere wijken in stockholm doen soms een beetje oost-bloklandig aan. Maar goed, Nederland heeft ook prachtige betonflats ;)

    De mensen zijn over het algemeen ingetogen, rustig. In de metro (mobiel bellen is er verboden, waaah, moeten ze in NL ook doen in het OV) is het erg stil. Mensen praten ook rustig. Volgens mij kunnen ze door hun erg melodieuze taaltje, ook met een erg lage s/r verhoudingn zichzelf nog goed verstaanbaar maken. Voor Nederlanders zou het echter handiger zijn wanneer ze gewoon hun eigen taal zouden uitschrijven ;)

    Tja... mijn perspectief is helaas voornamelijk vanuit Stockholm, waar ik nu tijdelijk studeer. En stadsmensen zijn ook weer niet te vergelijken. Maar wat betreft de houding van de mensen zie ik eigenlijk voornamelijk overeenkomsten met Nederland, en niet zozeer verschillen. Wat betreft natuur... tja, daar valt voor Nederland niet echt tegen te concurreren...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Merijn

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 28564

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 04 Maart 2014

Australië II

01 Maart 2005 - 01 September 2008

Eerdere reizen...

Landen bezocht: